Wednesday, October 8, 2008

A french review!



I've had a lot of lessons in french in my elementary school and high school, but I'm afraid that I don't understand much of it other than they are giving us 8/10, which is nice of them. Thank you progressia.net!

Le post-rock se porte bien. A la manière de notre cher rock progressif, il continue de s’insinuer dans d’autres pans de la musique pour mieux se développer. L’excellent (et parfois étonnamment joyeux) nouvel album de Sigur Rós ne fait que confirmer cet état de forme.

Suivant les traces de son glorieux aîné, et de leurs compatriotes danois de Mew, Mimas propose avec The Worries une forme de post-rock aux influences bigarrées. Soufflant le chaud et (souvent) le froid, le quatuor est porté par la voix haut perchée et maniérée de Snævar Njáll Albertsson, dont la particularité est aussi d’intervenir à la trompette sur les passages instrumentaux, participant ainsi à l’ambiance parfois mortuaire régnant sur le disque.

Pour le reste, Mimas s’emploie à bâtir des cathédrales sonores au fil des minutes, sans peur du grand écart, comme sur « Dr Phil's Retirement », dont la puissance tellurique digne d’Isis tranche avec une introduction empruntant au Genesis premier âge sa naïveté. Après tout, Mimas tire son nom d’un géant de la mythologie grecque…

Mais le groupe reste le plus souvent dans des atmosphères cotonneuses et pop, heureusement rehaussées par la sautillante batterie de Lasse Dahl. De même, la guitare versatile de Daniel Malling Beck attire toujours l’attention, par ses interventions souvent décalées, qui font parfois penser à un Time of Orchids apaisé : on ne s’endort pas à l’écoute de The Worries ! Avec ses « chansons » en forme de crescendo (dont le summum est atteint sur « Why in the World Not », digne d’Arcade Fire), il se passe toujours quelque chose d’intriguant, de prenant...

La production est excellente, et ce n’est pas un hasard, puisque Morten Bue (Arab Strap, Figurines, Mew) officie derrière les manettes : un casting on ne peut plus dans le ton de Mimas ! Au final, même si le groupe s’inscrit clairement dans le mouvement post-rock, il est indéniable qu’il développe un son et un univers qui lui sont propres. Le fait que ce constat ne s’impose qu’après plusieurs écoutes prouve de surcroît la sophistication de cette musique. Un petit exploit pour un premier essai.

Originalité : 7/10
Interet : 8/10
Production : 8/10
Note globale : 8/10

1 comment:

Anonymous said...

Hi ! I'm french and I tried to make a translation that might help you understand what is said. There surely is a few mistakes, but I think you'll be able to understand it ^^

Post rock is doing well. Like our dear progressive rock, it carries on investigating other fields of music in order to develop better. The excellent (and sometimes surprisingly joyful) Sigur Ros' new album just confirms that statement.

Following his glorious elder's steps, and those of their danish compatriots Mew, Mimas offer with The Worries a form of post-rock with multiple influences. The quatuor is led by the high-pitched Snævar Njáll Albertsson's voice, whose particularity is to intervene with his trumpet in instrumental parts, thus participating to the sometimes deadly atmosphere, that prevails in their music.

For the rest, Mimas builds sound cathedrals, without fear of wide variations, as shown on « Dr Phil's Retirement », whose telluric power worthy of Isis contrasts with an introduction inspired by the early Genesis. After all, Mimas' name comes from a ancient Greek giant...

But the band mainly stays in pop and cotton-like atmospheres, fortunately lifted by Lasse Dahl's drums. Daniel Malling's versatile guitar still catches our attention, with its surprising interventions, that make us think of a calmed down Time of Orchids. You can't get sleepy while listening to The Worries ! With their songs built like a crescendo (whose peak is reached with « Why in the World Not », worthy of Arcade Fire), there's always something catchy and intriguing going by.

The production is excellent, which is not wondering, as Morten Bue (Arab Strap, Figurines, Mew) is behind the commands: a cast completely in Mimas' tone ! Finally, even though the band is clearly part of the post-rock stream, it is, without any doubt, developing a sound and a universe of their very own. The fact that this statement comes to your mind only after many listenings proves that their music is very sophisticated. A real exploit for a first try !